بلندگو پسیو دکوراتیو QUANTUM – Q3T
نوامبر 11, 2020
اسپیکر ساب ووفر SUBWOOFER D.A.S AUDIO QUANTUM Q-10
نوامبر 12, 2020

نورپردازی سالن همایش

مقدمه

نکات فراوانی وجود دارند که به موفقیت و اثرگذاری یک همایش کمک می کنند. برنامه ریزی دقیق، جانمایی صحیح ، سازماندهی کارآمد، صندلی های مناسب و وجود تجهیزات به روز، برای این منظور ضروری هستند. تجهیزات و خدمات صوتی و تصویری ارائه شده در هر گردهمایی نیز می توانند باعث افزایش چشمگیر اعتبار شما شوند.

هدف از برگزاری هر همایش، ارائه اطلاعاتی است که یا به دانسته های مخاطب می افزاید یا آن ها را در مورد خرید کالا یا استفاده از خدمات خاص، ترغیب می کند. برای انجام این کار، باید در بدو ورود افراد به سالن همایش اطمینان حاصل کنید که برای مدت طولانی آن ها را درگیر مراسم نگه می دارید. برای این منظور، بهره گیری از بهترین نورپردازی سالن های همایش همراه با فناوری های صوتی مناسب، می تواند ارتباط شما را با مخاطبان تقویت کند.

اهمیت نورپردازی سالن همایش

دانش و هنر بکارگیری روشنایی ساختگی یا طبیعی برای نمایان ساختن جایی یا چیزی را در چشم نورپردازی می نامند.

وقتی افراد در زمان گوش دادن به سخنرانی ها و یا اجراهای مختلف ، تصویر واضحی از سخنران را مشاهده کنند درک بهتری از مطالب خواهند داشت.

هنگامی که نورپردازی سالن همایش شما به بهترین شکل انجام شده باشد، ساده تر می توانید یک صحنه پر جنب و جوش یا یک سخنرانی جذاب ایجاد کنید. البته اصلا منظور ما این نیست که روشن ترین چراغ ها را با تابش های خیره کننده در سالن خود قرار دهید. چرا که رعایت کنتراست و ظرافت های مهندسی شده در نورپردازی، از جمله قوی ترین سلاح های شما در این زمینه هستند.

نورپردازی کلی سالن همایش

دقیقا مانند سالن های کنفرانس، در نورپردازی سالن همایش نیز باید روشن نگه داشتن صندلی ها به شکل مناسب انجام گیرد. برای این منظور می توان از لامپ های LED و SMD استفاده کرد. همه این لامپ ها باید به سیستم کنترل مرکزی متصل باشند تا در هنگام نیاز بتوان به سادگی از اتاق فرمان نور سالن را کم و زیاد کرد.

علاوه بر این، در سالن های همایش در زمان اجرای مراسم معمولا گاهی نیاز است که برای برجسته کردن اتفاقات روی سن، از میزان روشنایی سالن کاسته شود. به همین دلیل، نورپردازی سالن همایش باید به شکلی انجام شود که بعد از خاموش کردن چراغ ها، همچنان اطراف سن و روی پله های آن، روشن باشد

تا افراد مسیر رفت و آمد را گم نکنند. برای روشنایی دیوارها هم می توان از چراغ های دیواری استفاده کرد. این چراغ ها می توانند در زمانی که سالن کمی تاریک تر است، پرتوهای زیبای نور را روی دیوار ایجاد کنند.

نورپردازی تخصصی روی سن سالن همایش

نورپردازی سالن همایش بر روی سن، کاری تخصصی و مسلتزم دقت فراوان است. نورپردازی مناسب به ما این امکان را می دهد که فضاسازی مناسب را انجام دهیم. منظور این است که با نورپردازی سالن همایش، به خوبی مشخص کنید که تمرکز روی صحنه کجاست؟ چه مواردی باید روی سن برجسته شوند؟ چه چیزی باید مورد تاکید قرار گیرد؟ نورپردازی تخصصی سن می تواند با استفاده مناسب از رنگ ها، زاویه ها، شدت و جلوه نور، فضایی مناسب برای سخنرانی، اجرای موسیقی، داستان یا اجرای نمایش فراهم کند. اگر با برخی از اصطلاحات خاص در نورپردازی سالن همایش آشنایی ندارید، در ادامه با ما همراه باشید.

چند اصطلاح خاص در نورپردازی سالن همایش

لامپ های روشنایی ERS

لامپ های روشنایی ERS دارای فوکوس قابل تنظیم هستند و با زاویه پرتوهای نسبتا باریک، برای برجسته کردن نواحی خاصی از سن استفاده می شوند. به طور مثال هنگامی که می خواهید توجه مخاطبان را به فرد روی صحنه جلب کنید، از این لامپ ها استفاده می کنید.

چراغ های PAR

چراغ های PAR در واقع نوع ساده ای از چراغ های روشنایی هستند که قابلیت زوم یا فوکوس ندارند. از این چراغ ها در نورپردازی سالن همایش برای روشن کردن تمام یا بخش بزرگی از صحنه استفاده می شود. معمولا برای نورپردازی سن از چندین چراغ PAR استفاده می شود تا بتوان روشنایی کل صحنه را از زوایای مختلف تامین کرد. این چراغ ها از نظر قیمت نیز مقرون به صرفه هستند.

چراغ های Fresnel

این تجهیزات دارای عملکرد زوم یا فوکوس نیستند و معمولا نور بسیار نرمتری نسبت به ERSها ایجاد می کنند. هنگامی که به یک منبع نور قابل تنظیم نیاز داشته باشید، این تجهیزات به کمک شما خواهند آمد این موارد تعداد معدودی از تجهیزات نورپردازی سالن همایش هستند اما از رایج ترین و کاربردی ترین لوازم محسوب می شوند که تنها با کمک گرفتن از آن ها می توانید یک صحنه نمایش حرفه ای ایجاد کنید. حال که تعدادی از تجهیزات نورپردازی سن را شناختید، لازم است با چند تکنیک ساده برای نصب این تجهیزات روی سن هم آشنا شوید.

نحوه قرارگیری چراغ های روشنایی در سالن همایش

مهمترین مسئله ای که قبل از نصب تجهیزات روشنایی باید رعایت کنید، ایمنی است. اطمینان حاصل کنید که تجهیزات شما توسط یک فرد حرفه ای و با سخت افزارهای مناسب قرار است نصب شوند. به طور معمول، همه وسایل جانبی به گیره های روشنایی یا خرپا متصل می شوند. این که هر چیزی را کجا قرار دهید، به متغیرهای زیادی بستگی دارد، از جمله ارتفاع سقف و وزن لوازم. در ادامه چند مورد متفاوت را ذکر می کنیم :

روشنایی تک نقطه ای

این مورد ساده ترین نوع قرارگیری چراغ های روشنایی بر روی صحنه است. با استفاده از تنها یک چراغ می توانید جلوه ای چشمگیر ایجاد کنید و البته توجه مخاطبان را به سوژه یا سخنران اصلی روی صحنه جلب می کند. البته این نوع نورپردازی می تواند باعث ایجاد چهره ای صاف و دو بعدی شود. به طور معمول، هنگام اجرای یک نور واحد از جلو، منبع نور خود را باید حدود ۳۰ درجه بالاتر از سوژه مورد نظر خود قرار دهید.

نورپردازی دو نقطه ای

نورپردازی دو نقطه ای دقیقا مشابه تک نقطه ای است با این تفاوت که حالتی سه بعدی به صحنه می بخشد. به طور معمول یک چراغ در مقابل سوژه حدود ۳۰ درجه بالاتر قرار می گیرد. چراغ دوم در پشت سوژه و با رنگی متفاوت قرار می گیرد تا بتواند بُعد بیشتری به صحنه اضافه کند. این چراغ معمولا ۴۰ درجه بالاتر از سوژه و در عمق قرار می گیرد تا به دور از چشم مخاطب باشد.

نورپردازی سه نقطه ای

این تکنیک در نورپردازی سالن همایش روشی است که بیشتر سایه ها را از منظر بیننده از بین می برد و همین امر باعث می شود که یک انتخاب عالی برای سخنرانی ها باشد. این تکنیک، شامل دو چراغ از جلو با زاویه ۴۵ درجه و یک چراغ در زاویه ۳۰ درجه در پشت سر سوژه است.

نورپردازی چهار نقطه ای

هنگامی که در حال ضبط ویدئو از روی سن باشید، به نورپردازی چهار نقطه ای نیاز دارید. تکنیک های بالا می توانند سایه های زیادی ایجاد کنند که برای ضبط ویدئو دردسر ساز است. با آن که سایه ها می توانند برای نورپردازی سالن همایش در هنگام برخی اجراها مناسب باشند، اما هنگام فیلمبرداری جالب نیستند. نورپردازی چهار نقطه ای دقیقا مانند سه نقطه ای است؛ یعنی از یک چراغ در پشت سر و سه چراغ در جلو بهره می گیرد. البته وجود سه چراغ در جلوی سن، باعث می شود که نیاز داشته باشید شدت نورها را به قدری تغییر دهید که به خوبی با یکدیگر آمیخته شوند و ظاهر زیبایی بر روی سن ایجاد شود. برخی از طراحان هنگام طراحی نورپردازی سالن همایش، چراغ های بیشتری را به پس زمینه صحنه اضافه می کنند تا رنگ و عمق بیشتری به آن بدهند و دوربین ها بتوانند تصاویر با عمق بیشتری را ضبط کنند.

شدت نور در طراحی نورپردازی سالن همایش و کنفرانس

هنگامی که به نورپردازی سالن همایش و کنفرانس فکر می کنید باید بدانید که در این سالن ها هم دقیقا مانند خانه یا محل کار خود حساسیت بالایی برای تنظیم میزان شدت نور داشته باشید. نور زیاد چشم ها را میزند و نور کم باعث خستگی چشم می شود. از آنجایی که میزان مناسب روشنایی باعث افزایش تمرکز مخاطبان می شود، باید برای تنظیم شدت نور از استانداردهای خاصی پیروی کرد. برای این منظور، اتحادیه اروپا در رابطه با طراحی نورپردازی سالن همایش و کنفرانس ، توصیه هایی را ارائه داده است. مطابق استاندارد NBN-EN 12464-1، چنین مکان هایی باید شدت نوری برابر با ۵۰۰ لوکس با شاخص رنگی Ra 80 داشته باشند. علاوه بر این توصیه می شود که این نورها قابلیت تنظیم نیز داشته باشند.

مقالات دیگر ما >