میکروفن باسیم SHURE – PGA 48
فوریه 7, 2021
لابراتوآر داروسازی رازک
فوریه 11, 2021

مراحلی که شرکت سیما صوت در تکمیل یک سالن کنفرانس یا سالن همایش که در آن کار مشاوره و طراحی و تجهیز را انجام می دهد.(بخش دوم)

کفپوش
بهترین کفپوش برای سالن آمفی تئاتر و کنفرانس به جهت آکوستیکی و عملکردی، موکت با مشخصات فنی ویژه اماکن پر تردد (ترافیکی) ، کندسوز یا نسوز و آنتی استاتیک می باشد. حتماً پس از اجرای کفپوش می بایست در لبه پله ها مخصوصا در راهروها از نبشی لب پله ترجیحاً چراغدار یا شبرنگی استفاده گردد.
به صلاحدید کارفرما می توان از کفپوش‌های PVC پوشش‌های اپوکسی و پارکت استفاده نمود. اما این موارد به علت هایی نظیر تولید صدا هنگام تردد و جذب صدای کمتر به سختی توصیه می گردند .
درب های نیمه آکوستیک
تعداد دربهای سالن باید براساس ابعاد و ظرفیت سالن در نظر گرفته شده تا در مواقع اضطراری مشکلی برای حضار و خروج بوجود نیاید. دربهای دولنگه بهتر بوده و می بایست به بیرون باز شوند. برای ورود و خروج VIP و عوامل صحنه و کنترلر نیز می بایست دربهای اختصاصی در نظر گرفته شود.
استفاده از دربهای نیمه آکوستیک برای سالن همایش و اتاق فرمان معمول بوده که بهتر است جنس درب ها تمام چوب با ضخامت حداقل ۵ سانتیمتر با لمسه کوبی پارچه و چرم بر روی پشم سنگ یا فوم باشد. همچنین در درز دربها نوار لاستیکی مناسب اجرا شده و از یراق های مخصوص آکوستیک استفاده گردد .
استفاده از درب تمام آکوستیک در استودیوها و مراکز با حساسیت بالاتر توصیه می شود.
صندلی سالن همایش، آمفی تئاتر و سینمایی
صندلی مخصوص سالن های اجتماعات و آمفی تئاتر می بایست دارای مشخصات فنی ذیل باشند : مکانیزم کف تاشو فنری با اتصال به پایه توسط سیستم متحرک فنر پیچشی و جک تاخیرانداز ،کلاف کفی از جنس ورق آهن خمکاری شده به ضخامت حداقل ۱۵ میلیمتر ، رنگ آمیزی قطعات از نوع پودری الکترواستاتیک و فوم سرد حالتدار کف و پشت با پارچه کندسوز .
پشتی و کفی صندلی ها می تواند از مواد ABS یا چوبی باشد. استفاده از چوب به دلیل خاصیت آکوستیکی و زیبایی بهتر است. اما ABS مقاوم تر و دارای عمر بیشتری می باشد .
بر اساس کاربری سالن می توان از صندلی های دسته تحریر‌دار یا دسته های دارای جای نوشیدنی (سینمایی) و … استفاده نمود.
در چیدمان صندلی‌ها می‌بایست فاصله ردیف آنها از هم ، زاویه دید چشم و گردش سر رعایت گردد. بهتر است ردیف صندلی ها از هم حداقل ۱۰۰ سانتی متر فاصله داشته باشند. فاصله اولین ردیف به سن از ۳ متر کمتر نباشد (حتما زاویه دید می بایست کنترل شود). عرض راهروها متناسب جمعیت و با نورپردازی اضطراری در نظر گرفته شوند. در صورت نیاز در ردیف اول جهت میهمانان ویژه از صندلی VIP استفاده گردد. بهتر است این ردیف بطور کامل در عرض سالن بوده و راهرویی در وسط جهت دسترسی نداشته باشد تا از تردد غیر ضروری جلوگیری شود.
در تجهیز سالن کنفرانس می توان از صندلی های پایه کنفرانسی، صندلی چرخ دار و صندلی نیم گردان استفاده نمود. استفاده از صندلی چرخدار برخی مواقع باعث می شود سالن به هم ریخته به نظر رسد. جهت حضار یا همراهان می توان صندلی های پایه ثابت یا همایش با کفی تاشو بکار برد .
سن
ابعاد سن براساس کاربری سالن با دسترسی مستقیم به اتاق های گریم و آماده سازی ، VIP و … در نظر گرفته می شود. در طراحی ساخت و تجهیز سالن همایش و کنفرانس ارتفاع سن از کف سالن بسته به ابعاد سالن و زاویه دید افراد انتخاب می‌شود.
پرده بالارو یا بغل رو سن
معمولا این پرده از پارچه مخمل یا شانل دورو بوده که به صورت موتورایز و با ریموت بی سیم کنترل می شود. استفاده پرده در افتتاحیه و اختتامیه مراسم بیشتر می باشد .
تجهیز سالن کنفرانس
تجهیز سالن کنفرانس می بایست براساس کاربرد سالن و میزان کارایی آن انجام پذیرد. سیستم سالن کنفرانس تشکیل شده از کنسول های ریاست و شرکت کننده به همراه منبع تغذیه راه انداز و کابل های رابط بین کنسول ها و منبع تغذیه که عموماً در متراژهای ۲ و نیم متری و ۱۲ متری می باشد .
سیستم سالن کنفرانس در انواع مختلف آنالوگ و دیجیتال ارائه می شود که سیستم آنالوگ آن صرفاً به عنوان یک سیتم صوتی ساده می باشد و هیچگونه قابلیت اتوماتیک کردن ضبط تصویر (Auto Track) و یا امکانات دیگر ندارد. اما سیستم های دیجیتال علاوه بر Auto Track شدن قابلیت رأی گیری، گروه بندی و مشاهده نتایج رأی گیری بر روی کنسول و امکانات دیگر را دارا می باشند. همچنین سیستم های دیجیتال را می‌توان از طریق شبکه و یا بصورت آنلاین کنترل کرد.
Auto Track : دوربین به محض روشن شدن هر کنسول به طور اتوماتیک به روی چهره فرد سخنران فوکوس می کند
تجهیزات سیستم پخش تصویر
این سیستم تشکیل شده از تجهیزات نمایش دهنده شامل ویدئو پروژکتور و پرده نمایش یا مانیتور می باشد. بدین صورت که لپ تاپ ، کامپیوتر و یا DVD Player بوسیله کابل های HDMI،VGA وRG59 به ویدئو پرژکتور متصل شده و ویدئو پروژکتور تصویر دریافتی را بر روی پرده نمایش می دهد .
در تجهیز سالن کنفرانس و به جهت سهولت در استفاده از تجهیزات، یک سری باکس هایی که شامل پریز برق ، فیشVGA یا HDMI ، فیش صوتی و فیش شبکه بوده بر روی میز کنفرانس تعبیه شده که ورودی مورد نظر از طریق این باکس ها به ویدئو پرژکتور متصل می گردد .
تجهیزات سیستم ضبط تصویر
جهت ضبط تصاویر افراد شرکت کننده در کنفرانس یا مراسم از دوربین های تصویر برداری استفاده می شود که تصاویر این دوربین ها در رکوردر ضبط می گردد. همچنین جهت استفاده از دوربین های بیشتر در سیستم از دستگاه کنترلر استفاده می شود .
تجهیزات سیستم صوت
از عوامل مهم و تأثیر گذار در طراحی ساخت و تجهیز سالن همایش و کنفرانس سیستم صوتی سالن می باشد. این سیستم براساس کاربری سالن و نوع بهره‌برداری طراحی و انتخاب می‌گردد. سیستم‌های صوتی در نظر گرفته شده برای فضاهای سینما، سالن اجتماعات، سالن کنفرانس، آمفی تئاتر و … همگی با یکدیگر از نظر کیفیت و کمیت فرق دارند. معمولاً ساده ترین سیستم در تجهیز سالن کنفرانس بکار می رود .
جهیزات سیستم نورپردازی عمومی و تخصصی
نور عمومی براساس لوکس مورد نیاز سالن آمفی تئاتر و کنفرانس با استفاده از نرم افزارهایی همچون DIALUX طراحی و محاسبه شده و براساس خروجی نوع چراغ و تعداد آن پیشنهاد می گردد. لوکس در نظر گرفته شده براساس کاربری ۵۰-۵۰۰ لوکس می باشد .
در سن با استفاده از نورپردازی تخصصی لوکس نوری ۵۰۰-۱۰۰۰ لوکس تامین می‌گردد. کاربرد انواع پروژکتورهای پار، سایه گیر و … با لامپ‌های LED و سنتی قابل دیم در این قسمت می‌باشد در سالن‌های عادی همایشی بخشی از این پروژکتورها به طور ثابت بر روی تریبون و میز هیأت رئیسه تنظیم می‌شوند.
بهره‌برداری دربرگیرنده تمام فعالیت های مربوط به آمادگی و در حال کار بودن یک مجموعه سالن آمفی تئاتر و اجتماعات به بهترین نحو ممکن است. مدیریت بهره برداری هماهنگ کننده امور تجاری ، معماری ، علوم رفتاری و مهندسی است.
این خدمات با ایجاد ارزش افزوده بطور مستقیم در سودآوری و بهره‌وری بیشتر پروژه نقش خواهد داشت. استقلال مدیریت بهره برداری از گروه سازندگان نه تنها در اجرا و اتمام پروژه مشکلی ایجاد نکرده بلکه می تواند انجام هرچه هوشمندانه تر و حرفه ای تر این فعالیت را برای سرمایه گذاران تضمین نماید.
هدف از طراحی ساخت و تجهیز سالن همایش و کنفرانس با تحمل مشقات و صرف وقت و هزینه گزاف، بهره‌برداری و استفاده است. با انتخاب تیم بهره‌بردار مناسب جهت تعمیرات و نگهداری، راه اندازی، اپراتوری و برگزاری برنامه ها در سالن همایش و آمفی تئاتر، بهره‌وری افزایش یافته و خیال سازمان بهره‌بردار را از درگیری‌های اجرایی و مسئولیت های برگزاری مراسم راحت می نماید.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.