انواع سیستم کنفرانس

بلندگو پسیو داس DAS-AUDIO-ACTION-515
جولای 1, 2020
بلندگو اکتیو اکشن داس DAS AUDIO ACTION 515A
جولای 2, 2020

انواع سیستم کنفرانس – سیستم کنفرانس دیجیتال

در این مقاله به معرفی و شناختی بیشتر از انواع سیستم کنفرانس- سیستم کنفرانس دیجیتال می پردازیم. انواع سیستم کنفرانس به دودسته کلی سیستم آنالوگ و سیستم دیجیتال تقسیم‌بندی می‌شوند و در دسته‌بندی محصولات الکترونیک قرار دارند. سیستم کنفرانس آنالوگ تنها توانایی دریافت و تقویت و ارسال صدای سخنران برای پخش توسط سیستم صوتی را دارند. باتوجه‌به امکانات اندک و عدم امکان برقراری ارتباط با دیگر ادوات، سیستم‌های آنالوگ امروزه کاربردی در تهیه و طراحی ندارند و به‌جای آن‌ها از سیستم کنفرانس دیجیتال استفاده می‌شود.

با توجه به نوع ارتباط بین واحد کنترل مرکزی و کنسول های روی میز و وسایل شخصی، سیستم های کنفرانس صوتی به انواع بی سیم و با سیم (کابلی) تقسیم بندی می شوند.

سیستم های کنفرانس با سیم :

در سیستم کنفرانس با سیم ، از سینگال های آنالوگ یا سیگنال های دیجیتال برای انتقال جریان صوتی از طریق کابل استفاده می کنند . برای سیستم هایی که به صورت ثابت نصب شده اند ، پیشنهاد می شود که از همین سیستم کابلی استفاده شود تا مخاطرات کمتری برای اپراتور داشته باشد .

خصوصیات سیستم کنفرانس با سیم :

افزایش ثبات عملکرد در مقایسه با سیستم های بدون سیم، حفاظت قابل اطمینان در برابر سیگنال ها وامواج مزاحم ، هزینه کمتر نسبت به سیستم های کنفرانس بی سیم ، امکان اضافه کردن آپشن های دیگر (به طور مثال در سیستم های چند رسانه ای و …) ، هزینه نصب و نگهداری کمتر ، با درصد خرابی کمتر .

سیستم های کنفرانس بی سیم :

در این نوع ارتباط ، از سیگنال این فرارد یا وای فای برای دریافت و ارسال سیگنال در سیستم های کنفرانس بی سیم استفاده می شود .

سیستم های کنفرانس بی سیم در محل هایی که نباید کابل در آنها نصب شود مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از سیستم های کنفراس بصورت پرتابل نیز استفاده می شوند که از مزیت های بارز این مدل می باشد . سیستم کنفرانس بی سیم در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد .

برای تجهیز سریع اتاق یا کاربرد متناوب سیستم در اتاق های مختلف، در اتاق هایی که استفاده از کابل یا تعمیرات در آن امکان پذیر نیست.

از جمله مشکلات استفاده از سیستم کنفرانس بی سیم عبارتند از:

قیمت بالا، امنیت کمتر در برابر مسائل و عوامل حاشیه ایی (محافظت در برابر امواج مزاحم و مشکلاتی از این قبیل از طریق کمپانی در هنگام ساخت صورت می گیرد)، نیاز به شارژ مجدد باطری تجهیزات ، ضریب حساسیت بالا در زمان حمل ونقل و استفاده و … می باشد . تمامی این موارد باعث شده اند که استفاده از سیستم های با سیم از سیستم های بی سیم بیشتر رواج داشته باشد .

سیستم کنفرانس دیجیتال دارای مزیت‌های کیفیت صدای واضح، امکانات نامحدود برای یکپارچه‌سازی، رأی‌گیری، ترجمه چندزبانه، اتوترکینگ و مدیریت سخنرانی در طول جلسه است.

امکانات سیستم کنفرانس دیجیتال:

اتوترکینگ

Autotracking در این روش با روشن شدن هر میکروفن کنفرانس، دوربین به سمت کنسول کنفرانس روشن هدایت شده و اقدام به تصویربرداری، ذخیره و پخش تصویر می‌نماید. این کار به‌صورت کاملاً اتوماتیک و بدون دخالت اپراتور انجام می‌گردد. اتوترکینگ توسط ربات‌های موجود در دوربین حرکت کرد و نیازی به استخدام اپراتور و پرداخت هزینه‌های مضاعف نمی‌باشد. از جمله دوربین‌های اتوترکینگ که امروزه بیشتر مورداستفاده قرار می گیرند می‌توان به دوربین‌های PTZ اشاره نمود که در ادامه بیشتر در موردشان صحبت خواهیم کرد.

– دوربین IP PTZ ردیابی خودکار، چگونه کار می‌کند؟

برخی از دوربین‌های پیشرفته IP PTZ می‌توانند از عملکرد ردیابی خودکار پشتیبانی کنند، بنابراین معمولاً به آنها دوربین‌های PTZ “هوشمند” می‌گویند. ردیابی خودکار به این معنی است که دوربین می‌تواند به طور خودکار اجسام متحرک را ردیابی کند، درعین‌حال بزرگ‌نمایی/کوچک کردن خودکار و ترکیب فوکوس خودکار برای دریافت تصویر واضح را هم انجام می‌دهد. همان‌طور که ممکن است حدس بزنید، عملکرد ردیابی خودکار زمانی که مناطق کم تردد مانند: پارکینگ‌ها و موزه‌ها همچنین نظارت بر زمان غیرکاری مدارس، فروشگاه‌ها، سخنران در سالن همایش، افرادی که در سالن کنفرانس شروع به صحبت می‌کنند، سایت‌های ساختمانی را نظارت می‌کند، عالی عمل نموده و بازخورد مناسبی دارد.

– مزایای دوربین سیستم کنفرانس PTZ – ردیابی خودکار

• ردیابی خودکار اجسام متحرک، هوشمند و کارآمد

• نظارت و ثبت مهم‌ترین اشیاء

• زوم اپتیکال برای حفظ وضوح تصویر

• حساسیت قابل تنظیم، حالت‌های ردیابی متعدد همراه با تشخیص حرکت در برابر پرواز پرندگان، جابه‌جایی شاخه‌های درختان و اجسام کوچک

• ازبین‌بردن نیاز به دوربین‌های متعدد

سیستم رأی‌گیری در سالن کنفرانس:

سیستم‌های کنفرانس دیجیتال این امکان را برای کاربران فراهم نموده‌اند که به‌وسیله آنها عملیات رأی‌گیری انجام شود. در این حالت شرکت‌کنندگان آرای خود را از طریق کنسول کنفرانس مقابل خود ثبت می‌نمایند. باتوجه‌به دیجیتالی بودن رأی‌گیری امنیت آراء اخذ شده بسیار بالا است. همچنین در این حالت سیستم امکانات مختلفی از قبیل احراز هویت کاربران، گزارش‌گیری، نمایش نتایج آراء و… را فراهم می‌آورد. سیستم رأی‌گیری کنفرانس به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا جلسات آنلاین را با رأی‌گیری امن به شیوه‌ای شفاف و بی‌طرفانه برگزار کنند. پلتفرم‌های رأی‌گیری کنفرانس می‌تواند توسط وب یا یک سرویس مدیریت شده ارائه شوند. راه‌حل سفارشی، ایمن و کاربرپسند، مناسب برای هر نوع جلسه‌ای که در آن شرکت‌کنندگان نیاز به رأی‌گیری امن دارند.

ترجمه هم‌زمان سیستم کنفرانس

نظر به اینکه ارتباطات بین کشورها و زبان‌های مختلف افزایش‌یافته و در هر جلسه‌ای امکان حضور افراد با زبان‌های مختلف و جود دارد، نیاز است گفتگوی در حال انجام را قابل‌درک نمود. کاری که از طریق سیستم ترجمه هم‌زمان قابل انجام است. این سیستم به‌صورت جداگانه در سالن‌ها موجود است یا در درون برخی از سیستم‌های کنفرانس دیجیتال پیشرفته تعبیه گردیده و قابل‌استفاده است. از طریق این قابلیت مشکلی برای درک مفاهیم و شرکت در سخنرانی‌های بین‌المللی نخواهد بود. (نیاز به حضور مترجم است)

خدمات متنوع و گسترده‌ای از طریق تنظیمات اپراتور بر روی سیستم کنفرانس قابل‌دسترسی است که بسته به نیاز سالن و جلسه صورت می‌پذیرد.

– تجهیزات ترجمه سالن کنفرانس چیست؟

در مورد تجهیزات ترجمه سالن کنفرانس اولین چیزی که به آن نیاز خواهید داشت یک مترجم انسانی است.

– الزامات سیستم ترجمه

محبوب‌ترین نوع تجهیزات ترجمه، تجهیزات مبتنی بر رادیو FM است. برای اینکه صدای مترجم به افرادی که گوش می‌دهند برسد، باید یک ایستگاه رادیویی مینیاتوری توسط فرستنده راه‌اندازی کنید.

– فرستنده در سیستم ترجمه هم‌زمان سالن کنفرانس

تصور کنید در یک اتاق جلسه کوچک هستید و باید در حین صحبت‌کردن به اطراف حرکت کنید. در این شرایط فرستنده مناسب برای شما یک فرستنده کوچک قابل‌حمل با باتری است. فرستنده‌های کوچک که با باتری کار می‌کنند مناسب برای مترجمانی است که در زمان ترجمه نیاز به راه‌رفتن دارند مانند اجرای تورهای توریستی و معرفی کارخانه و مکان‌های تاریخی هستند.

فرستنده‌های رومیزی از نوع دیگر ترجمه هم‌زمان سیستم کنفرانس هستند. این منابع برای فواصل دور و مکان‌های بزرگ مورداستفاده هستند و بیشترین استفاده در سالن همایش و یا کنفرانس بین‌المللی از این سیستم است.

از انواع سیستم ترجمه هم‌زمان سالن کنفرانس می‌توان به سیستم‌های مجهز به وای‌فای اشاره کرد این سیستم‌ها دارای قابلیت‌ها و امکانات بیشتری بوده و موارد بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین امکان استفاده از این مترجم‌ها در گوشی‌های هوشمند از طریق اینترنت امکان‌پذیر خواهد بود.

امروزه با سرعت پیشرفت علم به‌راحتی می‌توان گفت ممکن است همین امروز روش جدید برای ترجمه سالن کنفرانس در حال تولید باشد. از جمله انواع روش‌های ترجمه هم‌زمان می‌توانی به سیستم ترجمه هم‌زمان لیزی اشاره نمود که دارای برد بالا، عدم تداخل کانال‌ها، ترجمه هم‌زمان چندین زبان زنده دنیا و دستگاه‌های تحت پوشش به مقادیر زیاد است که کار با این محصول را در سالن کنفرانس بسیار بزرگ و یا همایش‌هایی با جمعیت زیاد را بسیار آسان‌تر نموده است.

– میکروفون سیستم ترجمه هم‌زمان سالن کنفرانس

هنگامی که فرستنده مناسب را دارید و سیگنال را ارسال می‌کنید، باید یک میکروفون را به آن فرستنده وصل کنید. وقتی صحبت از میکروفون به میان می‌آید طیف وسیعی از انتخاب‌های ممکن وجود دارد. این انتخاب‌ها شامل میکروفون هدست، میکروفون دستی، میکروفون برگردان و غیره است. یکی از محبوب‌ترین مواردی که می‌توانید پیدا کنید، میکروفون هدبند است، این میکروفون روی سر و اطراف گوش قرار می‌گیرد.

– گیرنده در سیستم کنفرانس ترجمه هم‌زمان

پس از انتخاب فرستنده خود و داشتن میکروفون، سیگنال رادیویی به بیرون ارسال می‌شود، این سیگنال صدای مترجم را منتقل می‌کند. هنگامی که سیگنال ارسال می‌شود، شنونده برای دریافت آن سیگنال به چیزی نیاز دارد، در آن زمان به یک گیرنده رادیویی تخصصی نیاز دارید. گیرنده رادیویی تخصصی باید روی یک فرکانس خاص باشد تا بتواند فرکانسی را که شما با آن کار می‌کنید دریافت کند. شما باید برای هر یک از شنوندگان خود یک گیرنده داشته باشید.

گیرنده در سیستم کنفرانس ترجمه هم‌زمان، به شما این امکان را می‌دهند که به هر یک از چندین کانال در حال اجرا هم‌زمان گوش دهید. اگر چندین مترجم دارید که ترجمه چندین زبان مختلف را انجام می‌دهند، شما می‌توانید هر فرستنده و هر گیرنده را روی یک کانال متفاوت تنظیم کنید. اگر از این نوع گیرنده‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید تا هشت زبان مختلف داشته باشید.

– گوشی یا هدفون برای سیستم ترجمه کنفرانس

بعد از اینکه به یک فرستنده با میکروفون مجهز شدید و برای هر یک از شنوندگان خود یک گیرنده دارید، اکنون به یک گوشی یا هدفون برای شنیدن نیاز دارید. ازآنجایی‌که هدفون‌ها معمولاً از پلاستیک سخت ساخته می‌شوند، می‌توانید به‌راحتی آن را با کمی الکل پاک کنید. همچنین استفاده از کاورهای فومی قابل تعویض و شستشو سلامت هدفون‌ها را تضمین می‌کند. با استفاده از هدفون گوش‌ها کاملاً پوشیده می‌شوند و افراد حاضر در جلسه می‌توانند فقط به صدای مترجمین گوش داده و صداهای دیگری را مسدود می‌کند.

باتوجه‌به گستردگی تنوع در سیستم کنفرانس، انواع دیگر را در مقاله بعدی معرفی خواهیم کرد.

جهت مشاوره، طراحی و اجرای سیستم کنفرانس با شماره 02188860021 تماس بگیرید.