شرکت panasonic
ژانویه 6, 2021
سیستم ویدئو کنفرانس مدیریت شعب بانک صنعت و معدن-بندرعباس
ژانویه 12, 2021

مراحلی که شرکت سیما صوت در تکمیل یک سالن کنفرانس یا سالن همایش که در آن کار مشاوره و طراحی و تجهیز را انجام می دهد.

زیرساخت دکوراسیون (زیرسازی)
روش و نحوه زیرسازی دیوار و سقف بر اساس طرح و استفاده از نوع متریال ممکن است تغییر نماید. بعنوان مثال در صورت اجرای دیوار با سیستم DRYWALL (کناف) ، نیازی به اجرای مرحله شاسی کشی با پروفیل نبوده و جهت زیرسازی از ریل ، یراق آلات و سازه گالوانیزه با مقاطع C_L_U استفاده می گردد. اما در هر صورت بهتر است روی سفت کاری پلاستر گچی یا سیمانی اجرا شده باشد.
آکوستیک
مبحث محاسبات صوت و آکوستیک در طراحی ساخت و تجهیز سالن همایش و کنفرانس از مسایل بنیادی بوده که پرداختن جامع به آن در این مقاله نمی گنجد. اما بطور عمومی این مرحله به جهت جذب اصوات مزاحم و جلوگیری از خروج صدا از سالن و ورود صدای مزاحم به داخل سالن با استفاده از عایق های صوتی که نوع و مشخصات آنها با استفاده از مبحث هجدهم مقررات ملی ساختمان و محاسبات بدست آمده ، اجرا می گردد.
از نظر اصول آکوستیکی و بطورکلی میزان زمان واکنش برای سالن بین ۰.۷ تا ۱.۲ مبنای کار طراحی آکوستیکی سالن در فاز یک قرار می گیرد. بطور معمول استفاده از عایق پشم سنگ ضخامت ۱ اینچ با دانسیته ۵۰ مناسب است. در گذشته به این منظور از پشم شیشه استفاده می شد که با توجه به سرطان زا بودن و ریختن و از بین رفتن آن در دراز مدت و دانسیته پایین تر، توصیه نمی شود. از متریال های بروز تر نیز براساس دیتیل و مشخصات سازنده و نظر محاسب می توان استفاده نمود. نصب عایق صوت و حرارت مانند پشم سنگ با ضخامت و دانسیته های مختلف می بایست به نحوی صورت گیرد که جهت حفظ فاصله هوایی و جلوگیری از ریختن آن پشت سطح عایق با سیم بندی یا اجرای توری مناسب مهار شده باشد. جهت جلوگیری از آسیب دیدگی ، ریزش و پخش ذرات پشم سنگ و به خصوص پشم شیشه در محیط از پارچه محافظ زیرکار (اسپان باند) با خصوصیت نم گریزی استفاده می شود. شرکت کناف محصولات مناسبی جهت آکوستیک آمفی تئاتر و استفاده در سقف ، دیوار و به عنوان عایق توکار دارد.
اجرای دکور یا پوشش نهایی
نماکاری دیوار و سقف سالن همایش و آمفی تئاتر بر اساس طرح معماری داخلی و دکوراسیون با مصالح گوناگونی از قبیل موارد زیر امکان پذیر می باشد :
به جهت ملاحظات آکوستیک و جلوگیری از انتشار نور مزاحم بهتر است پنجره ها و بازشوهای اضافه سالن در صورت وجود مسدود شوند. همچنین به جهت جلوگیری از بازتاب نور از اجرای سطوح براق خودداری شود. در کلیه طرح ها می بایست تمامی درزها و محل های اتصال با زهوار ، قرنیز و پروفیل مناسب تکمیل گردد. در انتها کار لکه گیری و نظافت انجام شود.
چوب طبیعی (ترمو وود ، فینگر جوینت و … ) ، MDF خام با روکش چوب طبیعی و رنگ پلی استر یا پولیشی ، MDF روکش ملامینه استفاده از متریال چوب علاوه بر زیبایی موجب عملکرد مناسب در برابر صوت به شرح زیر می شود :
الف – باعث تقویت صوت شده و خاصیت طنین یا رزونانس را سبب می شود. لذا می‌توان از آن در ساخت رزوناتورها(تشدیدگر) استفاده کرد.
ب – قادر است صوت را جذب کرده و بعنوان عایق صوتی عمل کند. لذا در ساخت تخته های جاذب صوت از چوب و مشتقات آن استفاده می‌گردد.امواج صوتی که به چوب برخورد می نماید مقداری از آن منعکس می‌شود. چوب ماسیو فقط بخش کوچکی از انرژی صوتی را جذب میکند(سه تا پنج درصد) و با متخلل کردن و منفذدار کردن آن می‌توان خاصیت جذب صوت را ، حتی به نود درصد نیز رساند.
سرعت انتشار صوت در بعضی از چوبها بر حسب متر بر ثانیه به شرح ذیل است : نراد = ۵۲۰۰ گردو = ۴۴۰۰ ون = ۴۰۰۰ راش = ۳۴۰۰
استفاده از این متریال به جهت نرمی و شکل پذیری مناسب بسیار ساده بوده و طرح های CNC و شیار زده شده تزئینی و آکوستیکی به سادگی صورت می پذیرد. مسئله اصلی این متریال اشتعال پذیری آن بوده که با استفاده از رنگ های مخصوص یا متریال جدیدتر مرتفع می گردد .
نماکاری با پانل های 2 MDF روکش ملامینه با ضخامت ۱۶ میلیمتر مطابق طرح که تمامی لبه های آشکار با نوار PVC میلیمتر توسط ماشین لبه چسبانی شده است ، انجام می پذیرد. جهت اتصال پانل ها به یکدیگر از قلیف ۳ میلیمتر می توان استفاده نمود. بهتر است در محل درزهای اجرایی شیار اجرا شود.
از پانلهای چوبی در ساخت دیفیوزها ، رزوناتورها و رفلکتورها نیز استفاده می شود .
صفحات گچی
نماکاری با صفحات گچی ترجیحا ضد حریق کناف به ضخامت ۱۲.۵ میلیمتر همراه با اجرای کرنربید، درزبندی با نوار و بتونه کاری و رنگ آمیزی با رنگ های دکوراتیو انجام می شود. همچنین می توان از پانل‌های جدیدتر کناف مانند آکواپانل استفاده نمود .
دیوارپوش های آکوستیکی ویژه
-پانلهای چوبی شیاردار و پانج شده و خواص آکوستیکی آنها
برای بهبود خاصیت آکوستیکی پانل های چوبی آنها را بصورت شیاردار و سوراخدار و یا بصورت ترکیبی می سازند ، این پانلها ممکن است در سقف یا دیوار بکار روند. عملکرد آکوستیکی این پانل ها به ۸% NRC نیز می رسد که البته در فرکانسهای پایین از این مقدار کمتر می باشد. در این پانل ها از روکش های چوبی مختلف، رنگها و پرداخت های مختلف می توان استفاده نمود.
- پانل های چوبی پانچ شده از MDF ، نئوپان و سه لائی ساخته می شوند.
- پانلهای آکوستیک از ترکیب پشم سنگ و پارچه جهت جذب صوت (مانند wool panel)
-پانلهای پانچ شده از طرح رفلکتور
در این طرح عمق سوراخ تا پشت پانل امتداد پیدا نکرده و در پشت پانل سوراخی مشاهده نمی شود. این نوع پانل‌هاخاصیت جذب صوت پائینی دارند. این پانل‌ها را براحتی می‌توان بر روی چوبهای زیر سازی یا پروفیل پیچ کرد. در بعضی از این پانلها ی چوبی شیارهایی در امتداد طول پانل ایجاد می شود .
جذب کننده های پانلی بیشتر در فرکانسهای کم تا متوسط موثر هستند. افزایش دانسیته سطحی پانل یا عمق فضای پشت آن باعث فرکانس رزونانسی آن می شود و جذب انرژی صوتی این نوع جذب کننده ها در بالای فرکانس رزونانس به شدت کاهش می یابد ، چنانچه یک ماده جاذب صوت – مانند پشم شیشه در فضای پشت پانل قرار گیرد مقدار جذب صوت این پانلها در دامنه فرکانس مورد نظر افزایش می یابد. این جذب کننده ها در فرکانس پائین ضریب جذب صوت بالائی دارند ، علاوه بر جذب بسیار خوب صوت پانلهای چوبی در فرکانسهای کم ، در فرکانسهای بالاتر منعکس کننده است .
ادامه مطلب را در مقاله بعدی دنبال کنید