آر ام اس RMS چیست؟

آر ام اس RMS چیست؟

آر ام اس RMS در باند به زبان ساده‌تر یک‌چهارم کمیت نهایی یک اسپیکر در بخش فرکانس‌ها و تولید امواج آکوستیکی صوتی است. یک بلندگو می‌تواند، حجم گسترده‌ای از انرژی صوتی را بر مبنای وات در چند لحظه کوتاه ایجاد نماید اما به‌صورت مداوم نمی‌تواند این فشار را تحمل کرده و آسیب خواهد دید. اکنون اگر بخواهیم معیاری برای سنجش تحمل مداوم کمیت فشار برای تولید انرژی را در آن محاسبه کنیم از واحدی استفاده می‌کنیم که یک‌چهارم حداکثر متغیر فشار را داشته باشد و آن واحد اندازه‌گیری کمیتی و حجمی دقیقاً آر ام اس RMS است.

پس اگر یک اسپیکر بتواند 2000 وات صدا تولید کند، مشروط به اینکه، تولید فرکانس و موج صوتی بیشترین حالت نهایی آن باشد، در این صورت تحمل این فشار به‌صورت لحظه‌ای در چند ثانیه خواهد بود و دائمی نیست. چرا که موجب آسیب‌دیدن بلندگو خواهد شد.

حال یک‌چهارم محاسبه شده که مساوی با یک‌چهارم کمیت نهایی بلندگوی موردنظر است با حساب اینکه هر بلندگو به‌صورت متغیر کمیت متفاوتی نسبت به دیگری دارد؛ همان آر ام اس RMS است که مورد بلندگوی با حداکثر توان 2000 واتی، توان حداکثر به چهار قسمت تقسیم شده و نتیجه عدد 500 وات خواهد بود. در نتیجه تمام باندهایی که توان خروجی آنها 2000 وات است دارای RMS 500 وات هستند. به طور مثال اگر روی بلندگو نوشته شده باشد 600 وات آر ام اس توان نهایی لحظه‌ای مساوی با چهار برابر کمیت ذکر شده یعنی 2400 وات خواهد بود.

پاور هندلینگ هر بلندگو تقریباً معادل عدد آر ام اس RMS است و توان نهایی لحظه‌ای را PEAK POWER پیک پاور یعنی نقطه اوج (یا منتهای درجه، نقطه ماکزیمم حداکثر، به نقطه اوج رسیدن) گویند. پس درصورتی‌که چراغ پیک PEAK در جایی از سخت‌افزار که مجهز به این نشانگر است روشن شود نشان‌دهنده‌ی ورود فعالیت سخت‌افزار به محدوده حداکثری فعالیت و خطر است، چرا که پیک پاور PEAK POWER کمیتی نیست که سخت‌افزارها بتوانند مداوم آن را تحمل کنند.

اسپیکرهای کمپانی داس همگی مجهز شده به این سیستم هشدار برای حالت PEAK هستند. بیشتر امپلی‌فایرها و DSP پروسسورها هم همچنین دارای چراغ‌هایی برای نمایش به اوج قدرت رسیدن سیستم را دارند.

تفاوت RMS و PMPO در چیست؟

تفاوت RMS و PMPO در این است که ارم اس برای نمایش مقدار واقعی توان خروجی بلندگو و PMPO یا PEAK MUSIC POWER OUTPUT برای حداکثر توان خروجی اسپیکر است. مقدار توان RMS، توان خروجی واقعی موسیقی یک بلندگو است. این یک نشانه واقعی از توان خروجی در طیف کامل فرکانس‌های تولید شده توسط یک بلندگوی معین است.

PMPO (PEAK MUSIC POWER) به حداکثر مقدار توان خروجی اشاره دارد که بلندگو می‌تواند درصورتی‌که به اوج خود برسد تولید می‌کند. رتبه‌بندی PMPO نشان‌دهنده خروجی یک بلندگو در محدوده فرکانس وسیع نیست و بنابراین به‌عنوان نشانه‌ای از عملکرد بلندگو کاربرد خاصی ندارد. هر گز نمی‌شود خروجی RMS را از PMPO محاسبه کنید و بالعکس، زیرا ویژگی‌های یکسانی را اندازه‌گیری نمی‌کنید و این دو کاملاً از هم جدا هستند.

RMS WATT چیست؟

ROOT میانگین مربع یا وات RMS به مدیریت مداوم توان یک بلندگو یا ساب‌ووفر یا میزان توان پیوسته یک آمپلی‌فایر اشاره دارد. در اصل می‌توان گفت وات ار ام اس همان rms است که در این مقاله به آن پرداختیم. قدرت RMS را به‌عنوان توان متوسط یک اسپیکر در نظر بگیرید که می‌تواند به‌صورت مداوم بدون به خطر انداختن کیفیت صدا یا تجربه هرگونه اعوجاج از عهده آن برآید.

PEAK POWER چیست؟

اوج قدرت هندلینگ بالاترین سطح قدرتی است که یک بلندگو یا یک ساب‌ووفر می‌تواند در کوتاه‌مدت از عهده آن برآید. همین امر برای تقویت‌کننده‌ها به‌عنوان بالاترین مقدار مطلق قدرتی که می‌توانند قبل ازکارافتادن یا بدون ایجاد اعوجاج تولید کنند، صدق می‌کند

این حروف اختصاری از مهمترین المان های فنی یک اسپیکر به شمار می رود که مخفف عبارت : روت مین اس کو ار (root mean square)، به معنی جذر متوسط مربع است. در ریاضیات جذر متوسط مربع به انگلیسی ( Quadratic mean) کوآدراتیک مین و یا همان آر ام اس که با نام مقدار RMS و مقدار موثر به انگلیسی ( Effective value) افکتیو ول یونیز شناخته می شود. معیار آماری از اندازه کمیت متغیر است .

آر ام اس نسبتی است که یک چهارم حداکثر ممکن در تولید امواج فرکانسی در اسپیکر را با تغییرات ممکن تعیین می کند .این واحد اندازه گیری اصطلاحی برای انواع فرم موج :

  • موج سینوسی
  • موج مربعی
  • موج دندان اره ای

به عنوان سرفصل کمیت محاسبات ارائه می شود . در این محاسبات زمان T فرکانس F و دامنه به شکل A معادله می پذیرد. به شکل زیر توجه کنید :

تبدیل وات به RMS

یک اسپیکر می تواند حجم گسترده ای از انرژی صوتی را بر مبنای وات در چند لحظه کوتاه ایجاد کند اما به صورت مداوم نمی تواند این فشار را تحمل کرده و قطعا آسیب خواهد دید. بلندگو ها قابلیت تولید صدا بر مبنای وات را دارند، این مقدار توان تولیدی برای چند لحظه امکان پذیر خواهد بود در صورت ادامه سیستم صوتی شما آسیب جدی خواهد دید. برای سنجش تولید انرژی به صورت مداوم در اسپیکر از RMS  استفاده می شود. مقدار قدرت تولید صدای 3000 وات برای یک بلندگو به این معنی است که این قدرت برای یک ثانیه توسط سیستم صوت ایجاد می شود. معیار سنجش تحمل مداوم کمیت فشار تولید انرژی، یک چهارم حد اکثر متغیر فشار است که دقیقا RMS نامیده می شود.

مقالات دیگر ما>