سیستم صوت تحت شبکه

نمایشگرهای اتاق کنفرانس
می 15, 2021
میکروفن های بی سیم beyer
می 17, 2021

سیستم پیجینگ (صوت تحت شبکه)

سیستم پیجینگ چیست؟

سیستم‌ پیجینگ یک سیستم ارتباط بی‌سیم از طریق بلندگو؛ جهت بر قراری ارتباط یک طرفه با یک گروه بزرگ در یک مجموعه برای اطلاع‌رسانی و احضار افراد است. سیستم پیجینگ گزینه ای برای ارتباطی داخلی جهت پخش پیام های اضطراری، اطلاع رسانی، هشدار یا پخش اذان است. سیستم پیجینگ پیامی که از سمت اپراتور ارسال می شود را در بلندگوها پخش می نماید. در مکان هایی با سیستم پیجینگ که با توجه به شرایط خاص کاری نیاز به نظارت راه دور توسط دوربین مداربسته دارند، سیستم پیجینگ می تواند بعنوان مکمل دوربین مداربسته وارد عمل شده و ناظر در صورت هرگونه خطا یا نیاز به تذکر می تواند با این سیستم ، پیام خود را ابلاغ کرده و از بروز مشکل های آنی احتمالی جلوگیری نماید.(سیستم نظارت و پیجینگ مترو)

جهت مشاوره، طراحی و اجرای سیستم کنفرانس با شماره 02188860021 تماس بگیرید.

مقایسه سیستم پیجینگ و سیستم آنالوگ سنتی

در سیستم پیجینگ تحت شبکه محدودیت کابل های مسی در سیستم آنالوگ وجود نداشته و علاوه بر دوستی با طبیعت در جهت ذخیره ثروت منابع مس، دردسرهای کابل کشی از میان برداشته شده است. کاربری سیستم پیجینگ در بستر شبکه بسیار ساده تر بوده و سهولت در نصب و راه اندازی در مقایسه با سیستم سنتی این تکنولوژی را بسیار آسان تر کرده است. در سیستم پیجینگ شبکه به دلیل انتقال صدا بر روی بستر آی پی محدودیت مکان برای فرستنده پیام وجود ندارد و می تواند در هر مکانی که حضور دارد با ارتباط به دستگاه پیجینگ خود پیام صوتی را به بخش مورد نظر ارسال نماید.

تجهیزات طراحی سیستم پیجینگ

هر سیستم پیجینگ از اجزای زیر تشکیل می گردد که باید با هوشمندی انتخاب شود تا بتوان بهترین بازخورد را از سیستم دریافت نمود.

  • بلندگو
  • آمپلی فایر
  • پروسسور هوشمند مرکزی
  • میکروفن سورس مختلف صوتی

البته در مواردی سانترال تحت شبکه یا سایر تجهیزات مشابه نیز یکی از رل های سیستم را بر عهده می گیرد و بعنوان یک کنترل گر ظاهر می شود. که البته از نظر کیفیت و امکانات کنترلی در سطح پایین تری از پروسسور های تحت شبکه قرار دارد .

انواع بلندگو

در حالت کلی بلندگو در دو طبقه اکتیو و پسیو جای می گیرند. در بلندگو اکتیو برای استخراج توان خروجی بلندگو ، باید جریان برق مستقیما به بلندگو متصل شود. در حالیکه در بلندگو پسیو نیاز به اتصال مستقیم برق به بلندگوها نیست و جریان برق از امپلی فایر (تقویت کننده سیگنال) تامین می شود. در عین حال به دلیل طول سیم مصرف شده ، بلندگوها نمی توانند نسبت به دستگاه پیجینگ مرکزی فاصله ای بیش از حد معین حدود ده تا پانزده متر داشته باشند که این فاصله با توجه به جنس و مشخصات سیم قابل تغییر در این بازه است. بلندگوها در هر یک از طبقات اهمی و ولتی در اشکال سقفی، ستونی یا شیپوری و در دو حالت روکار یا توکار قابل بررسی و نصب می باشند. بلندگو توکار معمولا در درون ساختمان و سیستم روکار برای محیط بیرون ساختمان استفاده می شوند که در حالت روکار باید خصوصیاتی مانند ضد آب یا ضدگردوغبار بودن را نیز درنظر گرفت.

انتخاب هر یک از انواع سقفی، ستونی یا شیپوری با توجه به شرایط قابل بررسی بوده و در محیط های گوناگون متفاوت است. بعنوان مثال بلندگوهای شیپوری با قابلیت پرتاب صدا با قدرت بالا و در امتداد بیشتر برای محیط های بیرونی مناسب است. فاصله قرارگیری بلندگوها نیز قاعدتا با توجه به شرایط محیط کار متفاوت خواهد بود. در محیط اداری آرام معولا در هر ۳۰ متر مربع یک بلندگوی ۵ وات و در محیط اداری پرسروصدا مانند دفاتر روزنامه یا خبرگزاری ها دو بلندگوی ۵ وات برای جانمایی مناسب است. در محیط های صنعتی و کارخانه ها نیز اول مقدار نویز سنجش شده و با نویزمتر اندازه گیری می شود و سپس دستگاه مناسب با وات متناسب مجموعه انتخاب می گردد.

پروسسور هوشمند مرکزی

پروسسور (مدیریت بلندگو) هوشمند همان مغز متفکر سیستم و کنترل کننده تمامی تجهیزات می باشد که کلیه ورودی و خروجی ، کنترل کننده و تنظیمات مورد نیاز سیستم، ازجمله میکروفون های پیج، اتصال خط تلفن، سیستم سازماندهی وضعیت اورژانس و وضعیت بحرانی، پیج جداگانه هر زون، ،پخش موزیک زمینه، ضبط پیام های پیجینگ، پخش پیام های از پیش ضبط شده ارتباط با سیستم اعلام حریق، پخش اتوماتیک اذان و… توسط میکروپروسسورها مدیریت و کنترل می شود.کاربری این سیستم به رغم امکانات زیاد آن، بسیار آسان است و توسط چند کلید رومیزی که در مقابل اپراتورنصب می شود انجام می پذیرد و نیاز به دسترسی مستقیم به سیستم مرکزی نمی باشد.

آمپلی فایر (تقویت کننده سیگنال)

آمپلی فایر برای تقویت صدا در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. در سیستم پیجینگ تحت شبکه تنظیمات تحت وب بوده و اتصال سیستم توسط کارت های داخلی شبکه که در پاور ها تعبیه شده انجام شده و یکی از پروتکل های استاندارد CobraNET ، BLU Link ، Dante پشتیبانی می نماید.در این روش آمپلی فایر های تحت شبکه در همان طبقه در داخل رک های سرور شبکه قرار گرفته و به جای کابل کشی های طولانی و آوردن کلی دسته سیم به اتاق مرکزی و سانترال ، فقط آمپلی فایر در حالت BLU Link به یکدیگر و در دو روش Dante , Cobra Net به سوئیچر های شبکه که فضای محدودی اشغال می کند متصل و تمامی کنترل و نظارت سیستم را از هر نقطه ساختمان می توان توسط پروسسور هوشمند مرکزی مدیریت و مانیتور نمود .

مواردی از قبیل خاموش و روشن کردن آمپلی فایر ، کم و زیاد کردن صدا ( افزایش پتانسیل گین آکوستیکی ) ، قطع و وصل کردن زون های مختلف ، مانیتور کردن حرارت آمپلی فایر داخل رک طبقات و به طور کلی می توان ارتباط سیستم را به سیستم هوشمند اصلی بر قرار کرد و کاربری سیستم را مشروط به پارامتر های سیستم هوشمند نمود .این پاور ها متناسب با تعداد کانال های خروجی به بهره بردار zone بندی مختلف ارائه می نماید . تقسیم بندی سیستم برای برنامه ریزی های مختلف بر روی سلکشن های متفاوت با Zone بندی قابل اجرا خواهد بود و می توان در زون پیام های متفاوتی را دریافت و پخش نمایید.

پروتکل کبری نت ( CobraNet )

CobraNet™ ترکیبی است از نرم افزار، شبکه و پروتکل های طراحی شده، برای ارائه ی صدای دیجیتال در چند کانال هم زمان، با بالاترین کیفیت و کمترین تاخیر و اتلاف بر روی یک شبکه Ethernet استاندارد می باشد. این سیستم بیش از ۱۵ سال است که به عنوان موفق ترین سیستم صدارسانی دیجیتال تحت شبکه، مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

CobraNet™ کبری نت در درجه اول برای تاسیسات بزرگ تجاری صوتی از قبیل مراکزکنوانسیون ها، استادیوم ، فرودگاه، ترمینال، پارک، سالن های آمفی تئاتر و هتل ها طراحی و استفاده می شود. این سیستم بهترین انتخاب برای مکان هایی است که دارای تعداد زیادی کانال صوتی در مکان های مختلف و با مسافت طولانی می باشد. CobraNet™ بهترین جایگزین برای سیستم های صوتی آنالوگ می باشد که از تخریب سیگنال در طول کابل طولانی به دلیل تداخل الکترو مغناطیسی، میرایی فرکانس های بالا و افت ولتاژ رنج می برند.

علاوه بر این، استفاده ازروتینگ دیجیتال، باعث می شود تا صدارسانی در محیط های مختلف با کابل کشی بسیار کمتر از سیستم های آنالوگ میسر بشود. در این سیستم، سیگنال صوتی توسط میکرو پروسسور ها پردازش شده و فیلتر های مورد نیاز (مانند کنترل حجم صدا، اکولایزر، کمپرسور، جداکننده ی فرکانسی و…) به صورت دیجیتال بر روی آن اعمال می شود. در CobraNet™ می توان علاوه بر سیگنال صدا، سیگنال های کنترلی را هم ارسال و دریافت کرد.


کنترل کامل از راه دور بر روی شبکه یک بخش استاندارد از پروتکل با مسیریابی مجدد صدا است که به راحتی از طریق نرم افزار انجام می شود نه با کابل کشی مجدد گران قیمت یا استفاده از امکانات اختصاصی سوئیچینگ آنالوگ. خود شبکه و پروتکل، سوئیچ است.


پروتکل دنته (Dante)

در دانته مانند پروتکل CobraNET کبری نت اجزای سیستم تشکیل شده از نرم افزار، شبکه و پروتکل های طراحی شده، برای ارائه ی صدای دیجیتال در چند کانال هم زمان، با بالاترین کیفیت و کمترین تاخیر و اتلاف بر روی یک شبکه Ethernet اترنت استاندارد می باشد. در این پروتکل تمامی امکانات و مزایای پروتکل CobraNET کبری نت وجود داشته و فقط تعداد کانال های کمتری در بحث زون بندی پشتیبانی می شود .

دانته چیست؟
Dante audio-over-IP بستر شبکه ایده آل برای پیجینگ و سیستم های هشدار صوتی است. Dante افزونگی قوی، سهولت استفاده، امنیت منعطف و مقیاس تقریباً نامحدود را با وضوح صوتی عالی و بدون افت به محصولات شما می آورد. دانته هیچ محدودیتی برای توپولوژی سیستم کاربر نهایی قائل نیست و به آنها اجازه می دهد تا سیستم هایی را طراحی کنند که به طور ایده آل برای هر محیطی مناسب هستند. و از آنجایی که Dante پرکاربردترین راه حل صوتی روی IP در جهان است، هزاران محصول سازگار برای کار با نصاب ها در دسترس هستند.

پروتکل بلولینک (BLU Link)

در این تکنولوژی هم مثل ۲ مورد قبل اجزای سیستم تشکیل شده از نرم افزار، شبکه و پروتکل های طراحی شده، برای ارائه ی صدای دیجیتال در چند کانال هم زمان، با بالاترین کیفیت و کمترین تاخیر و اتلاف کیفیت اجرا می شود . در این پروتکل بیشتر امکانات و مزایای پروتکل های قبل موجود می باشد فقط با این تفاوت که در این تکنولوژی ارتباط بین پاورها و سیستم مرکزی به صورت سری بوده و در نهایت سیستم به صورت یک Loop نصب و راه اندازی می گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.