اهمیت نور در سالن همایش

WR SERIES
ژانویه 28, 2021
میکروفن باسیم استودئی SHURE – PGA 27
ژانویه 31, 2021

نور در سالن همایش چقدر مهم است؟

سالن همایش محلی است که بسیاری از تصمیمات مهم تجاری در این مکان اخذ می‌شوند یا شاهد صحبت در رابطه با ایده‌های جدید و خلاقانه در حوزه‌های مختلف هستیم. نور در سالن همایش یکی از عوامل تاثیر گذاز می باشد. فضا و تجهیز سالن همایش باید به گونه‌ای باشد که نیازهای مختلف را برطرف کند و کاربردی منحصر به‌فرد داشته‌باشد.

اما چه مواردی منجر به ایجاد فضایی منحصربه‌فرد می‌شود؟ در واقع سالن همایش و اتاق کنفرانس باید به نحوه‌ای طراحی شده‌باشند که توجهات را به سمت موضوعی خاص هدایت کنند؛ جلب توجه افراد به واسطه نورپردازی دقیق صورت می‌گیرد.

بنابراین در طراحی اولیه باید به نور در سالن همایش، توجه ویژه‌ای داشت؛ به همین جهت در مقاله پیش رو قصد داریم که به نحوه نورپردازی در سالن‌ها و اتاق‌های کنفرانس بپردازیم و بدین ترتیب اهمیت و نحوه افزایش بازدهی چنین همایش‌هایی را مورد بررسی قرار دهیم.

نورپردازی در سالن همایش چگونه باید باشد؟

طراحی نورپردازی برای سالن همایش یا اتاق کنفرانس، فرایند پیچیده‌ای است و به چندین عامل بستگی دارد:

امکانات و وسایل برقی دردسترس

• شدت نور موردنیاز

• میزان حرارت تولیدشده توسط لامپ‌ها

• رنگ نور و غیره

بنابراین در ادامه به شیوه نورپردازی در سالن‌های همایش خواهیم‌پرداخت:

۱. لوازم برقی و فناوری- راه اندازی

در حال‌حاضر، استفاده از لامپ‌های LED در حال گسترش است؛ چرا که این لامپ‌ها در مقایسه با لوازم برقی معمولی، از بسیاری جهات بهتر عمل می‌کنند. لامپ‌های LED از مزایای زیر برخوردار هستند:

• مصرف انرژی کمتر

• سازگاری با محیط‌زیست

• عدم نیاز به تعمیر یا سرویس

• طول عمر بیش از ۵۰۰۰۰ ساعت

این نوع لامپ‌ها در چراغ‌های توکار و چراغ‌های آویز قابل استفاده خواهندبود و جهت استفاده در فضای اداری ایده‌آل هستند. هنگام طراحی نورپردازی در سالن همایش، لازم است که به سایر عناصر موجود در سالن نیز توجه شود.

به طور مثال، چنانچه در اتاق کنفرانس از میزگرد یا بیضی‌شکل استفاده می‌شود، بهتراست که چراغ‌ها نیز با این عناصر همخوانی داشته‌باشند؛ توجه به این نکته در نهایت منجر به طراحی بهتر فضا خواهدشد.

نکته مهم دیگر، توجه به زاویه نور در سالن همایش است، بنابراین لامپ‌ها باید به گونه‌ای نصب شوند که فضای در اختیار را بهتر نشان دهند و احساس راحتی را به حضار القا کنند.

۲. انعطاف پذیری- اتوماسیون و کنترل

سالن‌های همایش، محلی برای سخنرانی، ارتباط با حضار و تماس با مشتری هستند؛ بنابراین برای نورپردازی چنین محیط‌هایی باید به اهداف اصلی از برپایی سالن‌ها یا اتاق‌های کنفرانس توجه داشت.

به کمک چراغ‌های LED، دستیابی به اهداف مختلف امکان‌پذیر خواهدبود؛ چرا که این لامپ‌ها به‌راحتی از طریق شبکه، قابل‌کنترل و تنظیم هستند.

کنترل هوشمند نورپردازی در برخی از سالن‌ها، به کمک سنسورهای حساس با حضور افراد امکان‌پذیر می‌شود و بدین ترتیب لامپ‌ها در زمان عدم حضور افراد خاموش خواهندشد. چنین اتوماسیونی منجر به صرفه‌جویی در انرژی خواهدشد.

۳. دمای رنگ – بهره‌وری

هنگام طراحی نور در سالن همایش، توجه به دمای رنگ در قسمت‌های مختلف، الزامی است؛ در واقع دمای رنگ لامپ‌ها نیز فاکتور دیگری است که در تعیین فضا نقش مهمی دارد.

درجه حرارت رنگ بر حسب واحد کلوین اندازه گیر‌ی می‌شود که محدوده بین ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ به عنوان تن گرم و K4000 دارای تن خنثی سفید است. بهتراست که در محیط‌های پر جنب و جوش از دمای رنگ محدوده ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ استفاده شود.

البته تعیین درجه حرارت رنگ، به موقعیت جغرافیایی سالن همایش یا اتاق کنفرانس نیز بستگی دارد؛ در واقع آب و هوای خارج از محیط سالن‌ها در انتخاب تن گرم یا سرد لوازم برقی تاثیرگذار خواهدبود.

۴. توجه به هزینه‌های سرویس و نگهداری

از دیگر معیارهای مهمی که در طراحی نور در سالن همایش باید بدان توجه داشت، هزینه‌های مربوط به نگهداری لامپ‌ها و سایر لوازم برقی است. به طور مثال به‌کارگیری نور طبیعی در سالن همایش، منجر به کاهش هزینه‌ها خواهدشد.

توجه به بازدهی بالا و مصرف کم نیز از دیگر فاکتورهای مهم در طراحی نورپردازی در سالن‌ها خواهدبود.

۵. یکنواختی نور

توجه به یکنواختی نور به‌خصوص در سالن‌های همایش، بسیار مهم است؛ چرا که ناهماهنگی نور در بخش‌های مختلف، منجر به خستگی می‌شود. در واقع هنگامی که در طراحی نورپردازی، از روشنایی غیریکنواخت استفاده شود، چشم‌ها به سختی با نور محیط هماهنگ می‌شوند.

بنابراین به‌کارگیری نور یکنواخت، حواس‌پرتی و عدم تمرکز را به حداقل می‌رساند. توجه به کم و زیادشدن نور لامپ‌ها نیز در یکنواختی روشنایی تاثیرگذار است.

۶. خیره‌کنندگی نور

هنگامی که یک تابش خیره‌کننده است؛ سبب می‌شود که دیدن اشیا در حضور نور، دشوار باشد؛ این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک منبع نوری نسبت به محیط اطراف خود روشن‌تر باشد. تابش خیره‌کننده به دو حالت زیر وجود دارد:

• تابش خیره‌کننده مستقیم

• تابش خیره‌کننده غیرمستقیم

به همین جهت در هنگام طراحی نور در سالن همایش، باید توجه داشت که نور به‌کار گرفته‌شده، حداقل خیره‌کنندگی را داشته‌باشد و چشم‌ها را آزار ندهد.

اهمیت نورپردازی در سالن همایش

نورپردازی مناسب در سالن همایش یا اتاق‌های کنفرانس، بازدهی و بهره‌وری چنین جلساتی را بهبود می‌بخشد. احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که با حضور در برخی از همایش‌ها، سرزندگی و طراوت را تجربه کرده‌اید و در طول برخی دیگر از همایش‌ها تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اید که خوابتان نبرد!

چه تفاوتی میان چنین همایش‌هایی وجود دارد؟ نورپردازی صحیح بهره‌وری را بهبود می‌بخشد. بر اساس مطالعات مختلف، به‌کارگیری نور طبیعی در طراحی فضای همایش‌ها، 8% میزان بازدهی افراد را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، نورپردازی در موارد زیر نیز حائز اهمیت است:

• کاهش خواب‌آلودگی

• تقسیم فضای سالن همایش

• افزایش فعالیت

در حقیقت نورپردازی سرعت پیشروی در بحث‌ها و سخنرانی‌ها را بهبود می‌بخشد و منجر به مشارکت افراد در بحث‌ها می‌شود؛ در چنین شرایطی است که ایده‌های نوین خلق می‌شود.

توصیه‌هایی در رابطه با نور در سالن همایش

به‌کارگیری رنگ‌ها

به‌کارگیری نور سفید روشن در سالن‌های همایش الزامی نیست. این امکان وجود دارد که از رنگ‌های مختلف، جهت نشان‌دادن هویت شرکت موردنظر استفاده کرد. استفاده از نور به رنگ‌های مختلف، این امکان را فراهم می‌کند که فضای سالن را به بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید.

علاوه بر این، به‌کارگیری رنگ‌های مختلف احساس هیجان و سرزندگی را به شرکت‌کنندگان القا خواهدکرد.

تلفیق صدا و نور

در صورتی که به دنبال برگزاری همایشی منحصربه‌فرد هستید، تلفیق صدا و نور افراد شرکت‌کننده را به وجد خواهد‌آورد. در واقع نورپردازی هماهنگ با صدا نه تنها توجهات را جلب می‌کند و بلکه منجر به کاهش یکنواختی و خستگی افراد می‌شود.

استفاده از نورافکن

شرکت‌کنندگان در همایش، باید به سخنران یا فردی که روی صحنه می‌روند، توجه بیشتری داشته‌باشند. اگرچه بسیاری از سالن‌های همایش از نورپردازی خاصی استفاده می‌کنند اما به‌کارگیری نورافکن‌ها، تمرکز افراد را دوچندان خواهدکرد و زیبایی خاصی به صحنه می‌بخشد.

بنابراین بهتراست که صحنه نمایش روشن‌تر از سایر بخش‌های سالن باشد و در بخشی که مخاطبان قرار می‌گیرند، نور کمتری به‌کار گرفته شده‌باشد.

در نهایت بر اساس آنچه بیان شد، نور در سالن همایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در تعیین فضای اطراف ما نقش مهمی دارد. از آنجا که سالن همایش و اتاق‌های کنفرانس در حال تغییر و تحول هستند، توجه به نورپردازی بیش از پیش حائز اهمیت شده‌است.

ایجاد فضایی منسجم و در عین حال کارآمد از طریق نورپردازی صحیح امکان‌پذیر خواهدبود و توجه به این نکته بازدهی و بهره‌وری را به طور چشمگیر بهبود می‌بخشد.

جهت مشاوره، طراحی و اجرای سیستم کنفرانس با شماره 02188860021 تماس بگیرید.