وات چیست؟

وات چیست؟

وات چیست؟ (watt)

وات که با حرف اختصاری w نمایش داده می شود واحد یکای سنجش توان به صورت وضعی و اعتباری از استانداردهای بین المللی محاسبات کمیت و متریک ریاضیات است. به عبارتی یک ژول انرژی در هر ثانیه یک وات نامیده شده است . ژول واحد اندازه گیری انرژی است .

وات به نوعی بیانگر آهنگ مصرف یا تولید انرژی است .مثلا آهنگ مصرف انرژی الکتریکی در لامپ های حبابی معمولی بین 15 تا 100 وات است ولی لامپهای فشرده ی فلوروسنتی و به اصطلاح فارسی کم مصرف چیزی در حدود 5 تا 30 وات انرژی مصرفی دارند .موتور یک خودروی معمولی با آهنگ مصرف 25000 وات ،انرژی مکانیکی تولید می کند .

کلمه ی مضاف آهنگ مصرف معادلی است که در زبان فارسی برای وات در نظر گرفته اند .مضارب وات به ترتیب میکرو وات ،میلی وات ،کیلو وات ،مگاوات ،گیگاوات ،تراوات ،پتاوات می باشد . پس هر واحد انرژی مصرفی اسپیکر به عنوان وات نمایش داده می شود .این مصرف از دو زاویه بررسی می شود اول انرژی مکیده شده از امپلی فایر و دوم انرژی معادل برای حرکت دیافراگم و تبدیل به انرژی صوتی . برای به دست آوردن وات در ترمودینامیک و مکانیک از فرمول کار تقسیم بر زمان استفاده میشود .ودر محاسبات الکترو مغناطیس هر یک وات (w) برابر است با گذر یک آمپر ( A) از اختلاف پتانسیل یک ولت که می شود :

W=V.A

مقالات دیگر ما >